استانداردهای تولید ویدئوهای آموزشی

۱) کیفیت تصویر

نرم افزار Camtasia نرم‌افزار مناسبی برای ضبط و ادیت ویدئوهای آموزشی است و به شما این امکان را می‌دهد که در صورت نیاز، صدا و تصویر را به صورت جداگانه با نرم‌افزارهای مختلف ضبط کرده و وارد این نرم افزار کنید. پیشنهاد می‌کنیم آموزش ضبط ویدئوی آموزشی توسط کمتاسیا را ببینید تا بتوانید آموزش باکیفیت‌تری تولید کنید.

قطع اسلاید هایی که به شما داده شده با نسبت ۱۶:۹ است. دقت کنید که هنگام ضبط با پاورپوینت حتما از قطع ۱۶:۹ استفاده کنید. برای تغییر نسبت در پاورپوینت می‌توانید  از این تصویر  کمک بگیرید.

از آنجا که ممکن است طراحی فایل‌ها به روز شود، دقت کنید که حتما از به‌روزترین اسلایدها استفاده کنید.

اندازه تصویر در ویدئوی آموزشی باید به گونه‌ای باشد که کاربر بتواند به راحتی جزئیات تصویر را مشاهده و آموزش را دنبال کند. پشنهاد  (۱۲۸۰×۷۲۰)HD است.

ترجیحا از بزرگنمایی تصاویر بی‌کیفیت خودداری کنید چراکه تصویر را پیکسلی نشان داده و تجربهٔ مناسبی را برای کاربران ایجاد نمی‌کند.

محتوای آموزشی را به نام خود شما منتشر می‌کند و شما مي‌توانيد در پروفايل  و همین‌طور اسلاید دوره که در اختیار شما قرار می‌گیرد، رزومهٔ کاری، لینک شبکه‌های اجتماعی و وب سایت شخصي خودتان را قرار بدهید. بنابراین نیازی نیست درون محتوای ویدئویی تبلیغات کنید، یا چهرهٔ خودتان را در فیلم قرار بدهید یا زیرنویس و واترمارک در آموزش بگذارید. البته این به معنای آن نیست که نیازی به معرفی خودتان نیست.

 

۲) کیفیت صدا

صدای رسا و با کیفیت یکی از مهمترین ویژگی‌های ویدئوهای آموزشی است. کاربران دوست دارند صدایی که می‌شوند بدون نویز باشد و نسبت به صدای بی‌کیفیت واکنش منفی نشان می‌دهند.

برای صدای خوب، الزاما نیازی به میکروفون گران‌قیمت ندارید. بلکه برای مطمئن شدن از کیفیت صدا، حتما قبل از ضبط با سیستم‌ها، تنظیمات و میکروفون‌های مختلف صدای خود را تست کنید.

در آموزش های خودتون از موسیقی استفاده نکنید.

در صورت استفاده از موزیک حتما به این نکته توجه کنید که صدای موزیک مانع شنیده شدن صدای شما نشود و همچنین موزیک انتخابی متناسب با موضوع و شیوهٔ ارائهٔ شما باشد.

 

۳) نحوه بیان

لطفا قبل از ضبط حتما چندین بار تمرین کنید تا مطالب را بتوانید به خوبی و بدون تپق زدن انتقال بدهید، چرا که کاربران دوست دارند مدرس کاملا به مبحث مسلط باشد. وقتی تولیدکننده برای به خاطر آوردن چیزی فکر کند، کاربر این موضوع را به حساب عدم تسلط کافی برای انتقال محتوا می‌گذارد.

یکی از مهمترین وجوه تمایز تولیدکنندگان، بیان خوب و انتقال مناسب محتوا به کاربران است. تولیدکنندگان باید به موضوع آموزشی خود تسلط داشته باشند و بتوانند به راحتی آن را به کاربران خود منتقل کنند. تلفظ صحیح کلمات فارسی و انگلیسی نیز در بیان تاثیر مستقیم داشته و در انتقال مناسب و صحیح محتوا به کاربران نقش مهمی دارد.

برای اینکه کاربران بیشتر با شما و محتوای ارتباط برقرار کنند، بهتر است که با انرژی صحبت کنید.

یکی از ویژگی‌های مهم ویدئوهای آموزشی، مسئله ضرباهنگ یا بی‌وقفه بودن(Non-Stop) انتقال اطلاعات است، بنابراین بهتر است برای رضایت کاربران از اتلاف زمان آنها خودداری کنید. به عنوان مثال اتلاف زمان برای پیدا کردن عکس و نوشته.

شما می‌توانید قبل از ضبط، فایل‌های مورد نیاز آموزش را در یک فولدر نگهداری کنید تا در صورت نیاز به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید.

از صحبت زیاد و بدون حرکت در یک اسلاید خودداری کنید چرا که یکی از وجوه تمایز ویدئو و کتاب، انتقال مفاهیم از طریق حافظه بصری است.

نیازی به موشن گرافیک و جلوه‌های بصری خاصی نیست و با انیمیشن‌های پاورپوینت و نشان دادن تصاویر مربوط می‌شود مفاهیم را بهتر انتقال داد.

از آنجا که محتوای شما به نام خودتان در  منتشر می‌شود، بنابراین محتوا تأثیر مستقیم در برندینگ شما و معرفی‌تان به دیگران دارد، و در نتیجه محتوای باکیفیت از فروش بهتری برخوردار خواهد شد.

 

۴) ویدیوی معرفی

ویدئوی معرفی مناسب، به کاربران کمک می‌کند تا با اعتماد بیشتری محتوای شما را برای یادگیری انتخاب نمایند.

ویدئوی معرفی شامل توضیحاتی در مورد اطلاعاتی است که در این دوره به کاربران انتقال داده می‌شود.

برای ترغیب کاربران به مشاهدهٔ ویدئوی معرفی شما، توصیه می‌کنیم ویدئوی معرفی شما حداکثر سه دقیقه باشد.

موضوعاتی که بهتر است در ویدئوی معرفی به آن اشاره کنید شامل موارد زیر می‌شود:

 – معرفی مدرس

 – سابقه (در صورت تمایل)

 – موضوع دوره و موضوعاتی که در دوره به آن اشاره خواهد شد

 – این دوره برای چه کسانی مناسب است

 – پیش نیاز دوره چیست

 – در انتها کاربران چه چیزی را یاد می‌گیرند

 

۵) بخش‌بندی آموزش

کاربران ویدئوهای کوتاه و گام‌به‌گام را راحت‌تر دنبال می‌کنند. بنابراین جهت انتقال بهتر مفاهیم و یادگیری بهتر کاربران، توصیه می‌شود دوره آموزشی خود را به انتخاب خودتان، به بخش‌های کوچک چند دقیقه‌ای تقسیم کنید. بهترین زمان برای هر ویدیو کمتر از ۷ دقیقه است، مگر آنکه مبحث در این زمان نگنجد. اگر ویدیوی شما بلندتر از این زمان شد سعی کنید ضرباهنگ آن را حفظ کنید تا کسل‌کننده نشود و حواس یادگیرنده پرت نشود. ویدئوهای کوتاه، تأثیر زیادی در سهولت یادگیری و حفظ توجه و تمرکز کاربر دارد و مسیر آموزش را به روشنی برای کاربران مشخص می‌کند.

فایدهٔ دیگر تقسیم آموزش به ویدئوهای کوتاه این است که باعث می‌شود موضوعات در ویدئوهای مجزا قرار بگیرد و به کاربران کمک می‌کند که راحت‌تر موضوعی که دنبالش هستند را پیدا کنند. این کار یادگیری کاربر را راحت‌تر می‌کند.

 

۶) انتخاب موضوع

انتخاب موضوعاتی که کمتر یا به صورت سطحی در مورد آن در وب فارسی صحبت شده، می‌تواند یکی از رموز موفقیت ویدئوی آموزشی شما باشد.